Ca program manager și trainer, pe parcursul numeroaselor workshop-uri QuickLearn care se concentrează pe dezvoltarea unei anumite abilități, am fost surprins de observația că uneori lucrurile evidente sunt atât de evidente încât nu sunt aplicate.

Să luăm, de exemplu, workshop-ul ,, Întreabă, și astfel conduci'' care te învață să pui cele mai bune întrebări în cel mai potrivit mod.

La începutul workshop-ului, întreb de fiecare dată participanții ce știu despre arta de a pune întrebări, pentru a-mi face o imagine asupra nivelului lor de cunoaștere a subiectului de discuție. În general, participanții știu destul de multe lucruri: la nivel de atitudine, știu că a fi interesat de ceilalți este important, la nivel de abilitate oamenii știu că abilitatea de a asculta este vitală. De asemenea, ei cunosc numeroase tipuri de întrebări, de la întrebări deschise, la cele de investigare (prin care poți afla mai multe detalii și aspecte despre un anumit subiect), la întrebările închise.

Însă, atunci când sunt rugați să aibă o discuție pe teme banale cu un alt participant la workshop se blochează. Exceptând faptul că artificialul cadrului unui workshop are o anumită influență, neaplicarea în practică a cunoștințelor pe care le posedă deja joacă un rol important.

Un exemplu ilustrativ care demonstrează această concluzie este o scurtă conversație pe care o port adesea cu unul dintre participanții la workshop. Îl întreb: ,, Unde ți-ai petrecut ultima vacanță?''. Să spunem că răspunsul poate fi: ,, În Paris''. Apoi îl întreb: ,,Și cum a fost? '', iar răspunsul său poate fi: ,, Chiar mi-a plăcut. Mi-a plăcut muzeul Louvru, în special. '' apoi eu îl întrerup și afirm : ,, Da! Am fost și eu acolo! Și mie mi-a plăcut foarte mult. Am fost acolo în 2016 și exceptând lucrările de artă expuse, am fost impresionat de stilul baroc al clădirilor, și să nu uitam....'' etc.

Deci, ce s-a întâmplat de fapt aici, a fost că, după ce am adresat două întrebări, am acaparat conversația spunând povestea mea, în loc să manifest mai mult interes față de interlocutor prin adresarea mai multor întrebări.

Fiecare participant, fără excepție, care a observat acest fapt a zâmbit sau a râs pentru că a recunoscut realitatea ilustrată de acest exemplu.

De aceea, la începutul fiecărui workshop ce dezvoltă o anumită abilitate soft, aplic principiul elementelor de bază (fundamentale), revin la cunoștințele pe care participanții le cunosc, dar nu aplic acest principiu deocamdată!

Este bine să cunoști întrebările de investigare și să știi câteva exemple. Dar principiul este să înveți,  în primul rând, să adresezi întrebări deschise pentru a afla mai multe informații despre subiect și apoi să adresezi întrebări închise pentru a verifica aceste informații. Trebuie să înveți să adresezi întrebări de deschidere, ce aduc o nouă temă în discuție și întrebări de aprofundare care îți permit să elaborezi răspunsul.

Este impresionant cât de fericiți devin participanții atunci când realizează că devin din ce în ce mai buni în această artă.  Abia apoi se simt pregătiți pentru a afla elementele mai puțin evidente și mai complicate despre arta de a pune întrebări.

Opinia mea este că relațiile profesionale și cele private sunt definite de interacțiunile dintre oameni. Acest lucru nu face decât să sublinieze importanța dezvoltării soft skill-urilor, iar acest proces începe cu stăpânirea principiilor de bază.

John Bax
Program Manager QuickLearn