John, îți mulțumim pentru acest interviu. Scopul nostru pentru aceste interviuri este de a le oferi cititorilor nostri o perspectivă asupra trainigurilor de top disponibile pe piața românească și, deoarece Certificarea Core Qualities pentru Coaches este peste doar peste câteva săptămâni, suntem curioși să aflăm mai multe.

Voi începe așa cum a spus Simon Sinek, cu „DE CE?”. Știu că în coaching suntem învățați să nu punem această întrebare, dar De ce? De ce Core Qualities? De ce acum? De ce tu?

John Bax: Ei bine, acum nu sunt coachee, așa că poți întreba cât de multe „de ce-uri” îți dorești. Vorbind despre „De ce Core Qualities?”, aș dori mai întâi să subliniez că a fi un bun coach include o credință puternică în potențialul oamenilor și că aceștia au mai mult potențial decât arată. Consider că misiunea unui coach este de a sprijini oamenii în a scoate tot ce este mai bun din ei înșiși și de a-i sprijini în cultivarea potențialului lor la maxim, atât pentru propria lor împlinire, cât și pentru binele altora.

Întrucât calitățile de bază (core qualities) se referă la calitățile naturale ale oamenilor, mă refer la calitățile pe care le avem de când ne știm, avem tendința de a lua aceste calități drept „nimic special”. Chiar în măsura în care nici măcar nu suntem atât de conștienți de ele. Dar, de fapt, calitățile de bază te caracterizează mai mult decât orice alte calități. Ele fac parte din „frumusețea” proprie.

„De ce acum? ” Nu cred că există un „de ce acum” specific, cu excepția faptului că în acest moment 13 țări au îmbrățișat conceptul Core Qualities, mai întâi Olanda, apoi Europa de Vest și recent și Republica Cehă, Polonia și Ungaria.

Poate „de ce acum în România” este o întrebare mai bună. România este a doua mea țară de origine și, pe lângă multele lucruri pe care le iubesc la România, văd, de asemenea, că focusul asupra punctelor forte ale oamenilor și a modului de a-i sprijini în cultivarea lor nu este încă o parte stabilită a culturii românești. Deși, în ultimii ani, observ în munca mea o schimbare tot mai mare în rândul părinților, profesorilor și managerilor în acest sens.

„De ce eu” este ușor de răspuns pentru mine. Iubesc oamenii. Îmi place să-i văd fericiți, împliniți și de succes. Și sunt un optimist din fire. Mă uit întotdeauna la partea pozitivă a lucrurilor, uneori chiar într-o măsură naivă. Sunt un adept al psihologiei pozitive și conceptul Core Qualitiy se încadrează pe deplin în această filozofie.

Sunt câțiva ani deja de când aţi adus conceptul Core Qualities în România, ați tradus cartea despre Core Qualities și Core Quadrant și ați programat, de asemenea, să traduceți versiunea din limba engleză a jocului Core Quadrant în limba română pentru 2021. Care este primul beneficiu pe care îl oferă acest instrument organizațiilor?

John Bax: Primul beneficiu este o schimbare a mentalității și a concentrării. O trecere de la concentrarea pe a lucra din greu pentru a îmbunătăți punctele slabe ale oamenilor spre cultivarea creativă și utilizarea punctelor lor forte, ceea ce pentru toate părțile implicate este un proces mult mai energizant, cu rezultate mai bune în ceea ce privește angajamentul și productivitatea. Așa cum spun mereu: „Oamenii se comportă cel mai bine atunci când fac ceea ce le place și la ce sunt buni și când sunt provocați într-un mod inspirat”.

Am fost invitată la unul dintre atelierele de promovare și am experimentat o parte din lucrul cu calitățile de bază, iar în acel moment am recunoscut că instrumentul este funcțional și precis. Uitându-mă la una dintre calitățile mele de bază am observat că folosind-o prea mult este într-adevăr o capcană ... funcționează așa pentru cineva? Cum? Povesteşte-ne mai multe despre experiența pe care o au participanții la un astfel de workshop.

John Bax: Da, funcționează pentru oricine. Daniel Ofman, creatorul Core Qualities, afirmă chiar că, dacă nu există nicio capcană, atunci nu există nicio calitate de bază. Și aceasta este destul de logic, deoarece o calitate de bază este o calitate naturală, care este exact motivul pentru care tindem să le folosim (conștient și subconștient) în orice situație și în colaborare cu oricine. Chiar dacă situația nu o impune sau alții simt că exagerăm cu lucrurile.

Din experiența mea, participanții au 5 experiențe majore în timpul unui atelier de tipul Core Qualities:

1. Momentul în care își descoperă (sau devin conștienți la un nivel mai profund) de adevăratele lor calități de bază. Pentru unii acesta este chiar un moment emoționant.

2. Momentul în care le cer să evalueze cât de mult sunt capabili să exploreze și să utilizeze calitățile lor de bază în viața lor profesională. Mulți dintre ei descoperă că pot face mult mai mult cu calitățile lor de bază.

3. Momentul în care ei, după ce și-au îmbrățișat calitățile naturale, își dau seama că atunci când își folosesc prea mult din calitățile lor esențiale în anumite situații sau în colaborare cu alții, intră în capcana lor. Este momentul în care recunosc că există situații în care calitățile lor de bază pot deveni ineficiente.

4. Un alt moment emoționant este când își dau seama că acele capcane nu sunt puncte slabe. Sunt prea mult din calitățile lor naturale. Când îi rog să zâmbească la capcanele lor și să spună „Tu ești parte din mine, o parte din întregul meu pachet.” este, de asemenea, o experiență de impact în timpul atelierului nostru.

5. Nu, în ultimul rând, se simt destul de inspirați și împuterniciți de gândul și modul în care NU lucrează din greu pentru a arăta mai puțin din calitatea lor de bază, ci pentru a integra părți ale calităților de echilibrare în calitățile lor de bază atunci când este nevoie.

De ce calităţile de bază sunt bune pentru coachi? Ce lucruri noi a adus practicii tale de coaching?

John Bax: Ei bine, sunt sigur că majoritatea coachilor care au urmat o bună certificare de training pentru coaching au avut experiențe de introspecție și de perfecționare în timpul programului. Unul dintre obiectivele acestor experiențe este reducerea riscului de proiecție în timpul sesiunilor de coaching. Ce calități de bază mi-au adus ca un plus, în rolul meu de coach, este conștientizarea modului în care tind să intru în capcanele mele în timpul sesiunilor de coaching și cum să le controlez. Pentru a vă oferi un exemplu: una dintre calitățile mele de bază este „impulsul spre acțiune”, care uneori m-a determinat să devin un pic „pushy” în timpul sesiunilor mele de coaching. Și exact asta nu ar trebui să facă un coach.

Îl foloseşti în organizații? În ce tip de intervenții?

John Bax: Da, desigur că da. Îl folosesc în coaching-ul individual şi de echipă și în dezvoltarea organizațională. În coaching-ul individual pentru a sprijini clienții să își cultive calitățile de bază și să integreze calitățile de echilibrare pentru a evita ca şi calitățile lor de bază să devină ineficiente. Folosesc Core Qualities și Core Quadrant ca instrument pentru a evita sau rezolva conflictele cu persoane care au calități de bază opuse. Îl folosesc, de asemenea, și în medierea dintre oameni și echipe. În coaching-ul de echipă, îl folosesc pentru a-i sprijini în creșterea spitului de echipă și a eficacității echipei și pentru a le oferi instrumente necesare pentru a face față situațiilor de stres, deoarece aceste situații îi fac pe membrii echipei să intre în capcanele lor. Și, în cele din urmă, la nivel organizațional, folosesc principiul „calităților de bază colective” ca parte a culturii lor și pentru a identifica care sunt capcanele colective care limitează dezvoltarea lor ca organizație.

În seminarul tău de săptămâna trecută ai vorbit despre angajament, psihologie pozitivă și calități de bază ...care este legătura dintre acestea?

John Bax: În seminarul „WORKPLACE ENGAGEMENT: Positive psychology@work”, am explicat de ce și cum psihologia pozitivă este una dintre modalitățile de a crea o premisă bună pentru angajarea la locul de muncă. Și, așa cum am afirmat mai devreme în acest interviu, consider conceptul Core Qualities și metodologia Core Quadrant un instrument foarte util pentru a practica psihologia pozitivă la locul de muncă, pentru simplul motiv că se concentrează pe explorarea, cultivarea și utilizarea punctelor forte ale oamenilor mai mult decât să lucreze din greu la îmbunătățirea punctelor slabe. Și cine a reușit vreodată să-și transforme punctele slabe în punctele forte? Și dacă este cazul, cât efort a costat și câtă împlinire a adus cu adevărat? Și câtă frumusețe din calității tale de bază s-a pierdut pe drum?

Cum ai ajuns să fii interesat de psihologia pozitivă? Ce te-a atras la această disciplină?

John Bax: M-am familiarizat cu psihologia pozitivă în timpul prelegerilor de psihologie de la Colegiul de Formare a Profesorilor din Olanda. A fost al doilea an de existență al acestui nou colegiu, care avea idei noi și foarte progresiste despre modul de predare asupra elevilor din şcolile gimnaziale. Aceștia s-au concentrat foarte mult pe descoperirea intereselor, preferințelor și calităților elevilor, dar şi a modalităţilor de a le integra în situații din clasă. Îmi amintesc crezul profesorului meu de psihologie, care este cam un clișeu în zilele noastre: „Nu trebuie să fii bolnav pentru a te îmbunătăți”. Mai mult, a trebuit să studiem intens ideile lui Maslow, care foloseau deja termenul de psihologie pozitivă în cartea sa „Motivație și personalitate”. Însă, cel mai mare impuls pe care l-am obținut, a fost atunci când am urmat cursul Master NLP Trainer Certification Training din Cheltenham împreună cu un grup de profesioniști din 32 de țări și culturi diferite. În acest program foarte intens de 24 de zile, care conține un mix excelent de abordări științifice și psihologice aplicate, psihologia pozitivă a fost una dintre temele principale.

Ce ţi s-a părut util despre psihologia pozitivă în domeniul muncii? Dar în viața personală?

John Bax: Cel mai util lucru este că mi-a ascuțit simțurile de observare a lucrurilor bune ale oamenilor mai bine și mai repede. Și asta mă ajută enorm să-i sprijin să devină mai eficienți, mai productivi și să se simtă mai împliniți. Pentru a-i sprijini în colaborarea mai bună cu colegii, chiar dacă nu se plac atât de mult. Pentru a sprijini echipele să își folosească reciproc potențialul mai bine. Pentru a-i ajuta să evite sau să rezolve conflictele. Și pentru a ajuta organizațiile și echipele să gestioneze mai bine capcanele lor colective, ca parte a dezvoltării culturii lor organizaționale.

În viața mea personală, ne-a ajutat pe mine și pe partenera mea, de exemplu, să ne descurcăm mult mai bine cu sursa noastră continuă și principală a luptelor noastre. Ea, fiind avocat, concentrându-se pe ceea ce este adevărat, iar eu, fiind coach, concentrându-mă pe ceea ce este posibil. Sau cu alte cuvinte, ea numindu-mă visător, iar eu numind-o pesimistă! :)