OBIECTIILE. Cel mai probabil nu ne plac, insa cu siguranta ca nu le putem evita. Ele se afla peste tot in jurul nostru. Ele sunt omniprezente, precum aerul pe care il respiram atat in viata noastra personala, cat si in cea profesionala. Ele ne pot ajuta si pot fi constructive, dar in acelasi timp pot fi si distructive si total demotivante. Si totusi trebuie sa ne confruntam cu ele.

Si atunci cand intervine intrebarea “Ai experimentat vreo obiectie astazi?”, tu cum reactionezi? Te face sa te simti inconfortabil, pentru ca te gandesti sau poate stii cu siguranta ca nu ai gestionat obiectiile intr-un mod potrivit? Sau oare ignori si mergi mai departe, fiind increzator(oare) in tine ca le-ai gestionat perfect?

Asta depinde, cel mai probabil, de caracterul tau si de tipul de obiectie pe care l-ai intalnit.

Atunci cand vorbim de confruntarea cu o critica sau o obiectie, cel mai mare dusman al nostru sunt propriile emotii. Cu cat o persoana este mai emotiva, mai ales atunci cand la asta se adauga si lipsa increderii in sine, cu atat mai mult este posibil ca orice opozitie sa fie perceputa mai degraba ca un atac personal, decat ca o problema de business.

Spiritul de aparare iti limiteaza gandirea, te blocheaza, cateodata te determina sa devii ostil(a), deoarece intervine sentimentul ca ai fost atacat(a) pe nedrept. Ca si consecinta, ceea ce era de fapt o simpla problema de business se poate transforma in ceva personal…si, bineinteles, situatia chiar se inrautateste si devine chiar mai greu de rezolvat. Suna cunoscut? Daca esti o persoana emotiva, probabil ca deja te-ai intalnit cu astfel de situatii destul de des.

Pe de alta parte, un caracter mai degraba neemotiv are abilitatea sa gestioneze obiectiile si criticile intr-un mod mult mai analitic. Totusi, o abordare pur analitica poate fi de fapt total neconstructiva. Tineti minte: persoana care face obiectia acționeaza dintr-o gama largă de posibile motive si emoții, el/ea insusi/insasi: sa fie ea o mai bună cunoaștere sau sa actioneze din rautate, dezamagire sau furie, determinare sau nesiguranta. In aceasta stare, cele mai multe persoane se vor simți nesemnificative și ignorate atunci cand se confruntă cu o abordare impersonala a obiectiei lor. La urma urmei, s-ar putea sa nu se observe, dar pentru ei motivatia si rationamentul lor este foarte clar si puternic. Acesta este motivul pentru care doresc sa fie luati in serios si tratati, pur și simplu, ca oameni.

Si asta este cheia: Tineti minte ca voi relationati cu fiinte umane…care cel mai probabil va pun in fata unei oportunitati.

Desigur, la inceput, orice obiectie poate sa va provoace furie sau mai mult de munca, dar….ei bine, lucrurile au iesit deja din zona noastra de confort si nici obiectia sau persoana care o ridica nu vor disparea. Ignorarea sau tratarea lor gresita nu va face altceva decat sa agraveze situatia. Incearca sa te pui in locul lui/ei: daca tu ai fi fost persoana care veneai cu o obiectie sau o critica, cum ai fi dorit sa fii tratat(a)?

Asa ca, priveste fiecare obiectie si fiecare persoana la fel de serios. Aminteste-ti ca indoielile nu apar de nicaieri. Asculta si empatizeaza, manifesta interes si fii interesat(a), pentru ca pana la urma, asta se poate transforma intr-o oportunitate care te poate dezvolta pe tine, munca ta, produsul tau. Asa ca, pune intrebari…dar nu lasa propriile emotii sa iti blocheze perspectiva. Mai bine afla ce a determinat aceasta obiectie. Apoi reactioneaza. Si – nu uita sa arati recunostinta, oricat de dificil ar putea parea asta.

Bineinteles, toate acestea sunt lucruri de suprafata referitoare la o tema foarte larga. Dar cand ne amintim ca sunt oameni la ambele capete ale interactiunii, putem face lucrurile mai usoare. Putem actiona si reactiona diferit facand astfel orice situatie mult mai usoara si mai eficienta.

Asa ca intrebarea “Ai experimentat vreo obiectie astazi?” se poate de fapt transforma in: “Ai folosit astazi toate oportunitatile pe care le-ai intalnit?”

Suna mult mai bine, nu-i asa?